Juf Tessa

Juf Tessa

23-10-2020

Thema: Herfst

 Maandag 19 oktober

Samen met de instapklas starten we de dag met een korte herfstwandeling in de omgeving van de school. 


























Na de speeltijd luisteren we nog naar een verhaal van Jules. 
In het verhaal regent het eikels.

Maar wat is een eikel?





We kleuren een herfsttekening in of maken een knip- en plakwerkje.




We leren een liedje: 




We gaan verder met een knip en plak oefening. 











We spelen een zoekspelletje.




Een wiskundige opdracht: rol met de dobbelsteen, tel de stippen, neem evenveel blaadjes en leg ze juist op een blad.



Op het einde van de dag luisteren we nog naar het verhaal van "Anna en de herfst".



Woensdag 21 oktober:

We starten de dag met een turnles

Na het turnen eten we mandarijnen.


We proberen onze mandarijn zelf te pellen.




Na de speeltijd leren we over groot en klein.



De rode is het kleinste en de gele is het grootste. 




Na een bespreking in een kring gaan we werken op papier.



We kleuren het grootste geel en het kleinste rood.



Donderdag 22 oktober:

We leren over de dieren in de herfst. Wie kruipt er hier over de tafel? Ieww wat slijmerig...






Eerst zat de slak op de tafel, maar nu onder de tafel? Hoe komt het dat de slak niet valt?




We luisteren naar een lied van de slak en maken er ritmische bewegingen op. 




We kijken eens van heel kortbij....




We maken een werkje rond de schrijfmethode "Krullenbol".
Op de muziek gaan we aan de slag en maken een mooie slak.


Eerst gaan we met onze vinger de bewegingen op een blad maken. 




Tijdens het eetmoment zien we hoe de man van de gemeente onze speelplaats komt proper maken met een bladblazer.   


Na de speeltijd:
We geven elke slak een slakkenhuisje.





Ook spelen we fijn in de poppenhoek.


Namiddag:
In een kring horen we een raar geluid.
Welk diertje zou dat zijn?
 
Na het kringgesprek plakken we op elke tak een uiltje.


We maken slakken uit klei.















Na de laatste speeltijd kijken we een digitaal verhaal, terwijl een paar kleuters werken aan "Tekenfund" 




Vrijdag 23 oktober:


We zoeken een egel.



Op de kast zien we een egel. Ook het kenteken van Alexander is een egel. We gaan verder zoeken...


De bolsters lijken wel op egels.








Een egel massage.













We maken een werkje van de schrijfmethode "krullenbol".
Op de muziek geven we de egel stekels.


Na de speeltijd:
We worden zelf egels.





 We gaan verder met het werkje van Krullenbol. 





We maken met klei de stekels voor de egel.
















Met wasknijpers geven we de egel stekels volgens het juiste patroon. 






We tekenen stekels op de egels van Jules. 









Na de speeltijd kijken we nog een digitaal verhaal, terwijl een paar kleuters werken aan tekenfund.








Volgende week leren we over regenweer.  Denk eraan om regenlaarzen mee te geven naar school.

Ik wens iedereen nog een fijn weekend!


Groetjes Juf Tessa